TIP: Wil je op de hoogte blijven van data en programma? Meld je dan hiernaast aan (of hieronder op mobiel).
Voor en door kleine ondernemers
De Open Coffee de Bilt e.o. is er voor en door kleine ondernemers uit de Bilt en omstreken. Voor inspiratie, antwoord op ondernemersvragen en om te netwerken. Elke 3e donderdag van de maand van 9-11 uur (behalve in juli en augustus).
De agenda ziet er steeds als volgt uit:
- Voorstellen en hulpvraag
We beginnen altijd met een rondje waarin iedereen zich kan voorstellen. En eventueel een hulpvraag kan stellen. Over iets waarmee je worstelt in je bedrijf. Bijvoorbeeld over je aanbod, sales, marketing, website, algemene voorwaarden, privacyverklaring, contracten, communicatie, branding, doelen stellen, stress, werkdruk, missie, visie, mindset, energie, loopbaan, je verhaal, …Stel je vraag. Dan kijken we of we samen je vraag kunnen beantwoorden. Er is altijd veel kennis en ervaring aanwezig op allerlei gebieden. - Presentatie of workshop
Na het rondje volgt (meestal) een presentatie of workshop. Bij voorkeur door iemand uit het open coffee netwerk. Zie hieronder de agenda voor de eerstvolgende presentatie of workshop. Wil jij een keer een presentatie of workshop geven? Kom dan langs op de eerstvolgende open coffee. Of stuur een mail naar OCDeBilteo@gmail.com.
- Netwerken
Na de presentatie of workshop is er nog ruimte om te netwerken en eventueel door te praten over zaken die tijdens het rondje naar boven zijn gekomen.
Eerstvolgende bijeenkomst
We staan met de open coffee op een raar punt. We zoeken zowel een nieuwe lokatie als nieuwe mede-organisatoren die de kar willen gaan trekken.
LOKATIE
We hebben geen lokatie meer nu Buro Lou is gesloten. Een nieuwe lokatie ligt bij voorkeur centraal in De Bilt / Bilthoven. Potentiële nieuwe lokaties zijn bijvoorbeeld het Lichtruim, de bibliotheek in het Lichtruim of de WVT.
ORGANISATIE
Een complicerende factor is dat we geen mensen meer hebben die de kar willen trekken en op zoek gaan naar een nieuwe lokatie.
Wouter heeft na 8 jaar te kennen gegeven er mee te willen stoppen. En Simône heeft teveel andere werkzaamheden.
Wat moet er allemaal gebeuren?
– nieuwe lokatie zoeken
– elke maand een programma bedenken / mensen vragen
– elke maand een stukje op de website en op Linkedin
– elke maand 2 e-mails versturen over de volgende bijeekomst
Zowel Wouter als Simône (en ook Joop die eerder mede-organisator was) hebben aangegeven nog wel te komen en mee te willen helpen. Maar niet meer als eerstverantwoordelijke.
Dus…
Word jij een nieuwe mede-organisator? We hopen het van harte! Of heb je een idee waar dat zou kunnen? We horen het graag! Stuur een e-mail naar OCDeBilteo@gmail.com.
Praktische gegevens
Datum:?
Tijd: 9-11 uur
Lokatie: ?
Toegang: gratis, je betaalt alleen 1 euro voor de koffie/thee/koekjes (cash)
Aanmelden: stuur om je aan te melden een e-mail naar OCDeBilteo@gmail.com.
Goed om te weten
- TIJDEN: De bijeenkomsten zijn van 9-11 uur
- LOKATIE: We zoeken nog een nieuwe vaste lokatie. Dus als je wat weet…
- AANMELDEN: Aanmelden kan door een e-mail te sturen naar OCDeBilteo@gmail.com.
- KOSTEN: Toegang is gratis, je betaalt alleen 1 euro voor de koffie/thee (cash)
- E-MAILLIJST: Kun je deze keer niet maar wil je wel een andere keer meedoen? Meld je dan hiernaast of hieronder aan voor onze e-maillijst. Dan hoor je vanzelf waar en wanneer de volgende bijeenkomsten zijn.
- LINKEDIN: Je kunt van tevoren en na afloop digitaal netwerken via de Linkedin groep
Volgende bijeenkomsten
De bijeenkomsten zijn elke 3e donderdag van de maand (behalve in juli en augustus). 2024
Gezien de huidige situatie (zie hierboven) is het nog niet bekend wanneer de eerstvolgende bijeenkomst is.
Meld je aan!
Meld je aan voor de e-maillijst en blijf op de hoogte van data en programma:
Je ontvangt maandelijks een e-mail met de datum en programma van die maand.
Vorige bijeenkomsten
Donderdag 21 december 2023: Wouter Siteur – Maak van 2024 je beste jaar ooit
Het is bewezen dat ondernemers die doelen stellen en regelmatig stilstaan bij hun voortgang succesvoller zijn dan ondernemers die dat niet doen.
Vanwege de enthousiaste reacties verzorgt Wouter Siteur al weer voor het 5e jaar op rij een workshop waarbij je stil staat bij het afgelopen jaar en vooruit kijkt naar het komende jaar. Zodat je met hernieuwde energie en plannen het nieuwe jaar in kunt. En daardoor van 2024 je beste jaar ooit maakt.
Donderdag 16 november 2023: Netwerken met ondernemers uit de buurt
Deze maand vrij netwerken met gelijkgestemden.
Heb je een vraag waar je mee zit over je bedrijfsvoering, marketing of sales? Er is vast iemand met het antwoord. Of kom gewoon een kopje koffie of thee drinken voor de gezelligheid.
Donderdag 26 oktober 2023: Workshop Storytelling
Donderdag 26 oktober geeft Annegees van Linge, Storyteller & Oprichter van Step into the Spotlight de workshop Storytelling.
In het digitale tijdperk is het nog nooit zo makkelijk geweest een verhaal naar buiten te brengen. Tegelijkertijd is het nog nooit zo moeilijk geweest om op te vallen. Je hebt een goed verhaal nodig.
Over Storytelling
Naar wie gaat Roodkapje? Een stupide als wel een briljante vraag. Want in een split second weet je het antwoord. Roodkapje is een goed verhaal, het:
- is vaak verteld en verveelt niet
- sluit aan bij de doelgroep
- wordt onthouden
Roodkapje maakt, net als andere bekende verhalen en films, gebruik van storytelling. Waarom praten we zakelijk dan nog in bullet points?
De workshop
De workshop is ter informatie en inspiratie. Wat is storytelling eigenlijk precies? Wat zijn de ingrediënten van een goed verhaal? Maar we komen ook in actie. Na de workshop sta je buiten met je eigen verhaal dat je direct in de praktijk kunt brengen. Een kort en krachtig verhaal dat aansluit bij je doelgroep én dat wordt onthouden.
Kom naar de workshop Storytelling, dan gaan we aan de slag met jouw verhaal.
You’re only one story away!
Donderdag 21 september 2023: Hoe ga jij het laatste kwartaal van 2023 invullen?
Voor de vaste deelnemers van de open coffee is het bekend, ieder jaar maken we onder leiding van Wouter Siteur een jaarplan voor het nieuwe jaar. Waarin je je wensen, plannen, voornemens etc. voor het komende jaar uitwerkt, en dit ook vertaalt in concrete plannen en stappen. Een concreet houvast waar je de rest van het jaar op terug kunt vallen.
Op dit moment, zo vlak na de zomerstop, leek het ons een goed moment om een tussenevaluatie te maken. Voor wie er bij de sessie met Wouter voor dit jaar bij is geweest is het interessant om het uitgewerkte jaarplan er nog eens bij te pakken. Maar ook voor wie geen jaarplan heeft gemaakt is een tussenevaluatie zinvol. Terugblikken op de afgelopen 3 kwartalen, en plannen maken, evalueren en bijstellen voor de laatste maanden van het jaar.
En zoals gebruikelijk zullen we hierover ook weer met elkaar in gesprek gaan, ervaringen en tips uitdelen, en elkaar helpen met ons netwerk.
Ben jij er ook bij? De Open Coffee is er voor iedereen, ook nieuwe mensen zijn van harte welkom.
Donderdag 15 juni 2023: Acquisitie, hoe doe je dat?
Acquisitie. De meeste ondernemers houden er niet van. Maar het is wel nodig om aan klanten te komen. En zonder klanten geen gezond bedrijf.
In deze bijeenkomst onderzoeken we samen wat we lastig vinden aan acquisitie. En wat we kunnen doen om op een niet verkoperige manier toch te verkopen. Welke mindset en overtuigingen heb je nodig? Wat zeg en doe je wanneer in het verkoopproces? Hoe kunnen marketing en sales elkaar versterken?
Kom langs en laat je inspireren zodat je voortaan makkelijker aan klanten komt.
Donderdag 25 mei 2023: #Durftevragen
Loop jij als ondernemer tegen zaken aan? Kom je ergens niet uit, vraag je je iets af of broed je ergens op en wil je dit wel eens voorleggen aan mede-ondernemers?
Tijdens de open coffee op 25 mei heb je de gelegenheid om zelf je vraag in te brengen en feedback te krijgen van andere ondernemers. En ook jouw inbreng met betrekking tot de vragen van anderen is van harte welkom. Zo leren we met en van elkaar.
En natuurlijk is er vooraf en na afloop weer alle gelegenheid om te netwerken. Zo brengen we elkaar steeds weer een stuk verder.
Ook geïnspireerd om zelf een vraag in te brengen en/of mee te denken met vragen van anderen? Kom dan donderdag 25 mei naar de open coffee, je bent van harte welkom!
Donderdag 20 april 2023: Hoe vind ik mijn klanten? En hoe vinden ze mij?
Acquisitie…. De meeste ondernemers hebben er een hekel aan. En is het eigenlijk wel effectief? Zijn er nog andere manieren om aan klanten te komen?
Tijdens deze open coffee gaan we hiermee aan de slag. Want of je nu startend bent of al een tijd bezig, het vinden van nieuwe opdrachten en klanten is noodzakelijk voor je voortbestaan en je succes.
Wat werkt wel, en wat niet? We zetten op een rijtje welke mogelijkheden er zijn om aan klanten te komen, delen onze ervaringen en geven elkaar feedback en tips.
En natuurlijk is er zoals altijd weer gelegenheid om je eigen vraag in te brengen.
Donderdag 16 maart 2023: Is jouw tarief nog actueel?
Toen je startte met ondernemen heb je vast gepiekerd over het tarief dat je moest vragen. En ook als je al langere tijd onderneemt kan het goed zijn om daar weer eens bij stil te staan. Want is jouw tarief nog wel actueel? En hoe bepaal je dat eigenlijk?
We zoeken samen uit welke factoren je kunt laten meewegen bij het vaststellen van je tarief, zoals de kosten die je maakt, wat je er aan wilt overhouden, wat klanten bereid zijn te betalen, en ook wat je zelf vind dat je waard bent.
We gaan hierover met elkaar in gesprek en is er gelegenheid om je eigen ervaringen in te brengen en vragen te stellen. Zodat je hierna zeker weet dat je tarief op orde is, óf dat het tijd is voor verandering.
Wil jij weten of je tarief nog actueel is? Kom dan naar de open coffee op 16 maart. Je bent van harte welkom!
Donderdag 16 februari 2023: Tools voor een productief jaar
Vorige keer hebben we stil gestaan bij je doelen voor 2023. Maar hoe houd je die levend? Welke tools kunnen je daarbij helpen? Dat waren vragen waar we mee afsloten en waar we deze keer mee verder gaan.
Geen spreker deze keer, maar we kijken samen wat we gebruiken en wat voor ons goed werkt.
En of je er de vorige keer nou bij was of niet, en of je nou veel in te brengen hebt of niet, je bent in alle gevallen van harte welkom. Voor inspiratie en om te inspireren. Om er voor de zorgen dat 2023 jouw beste jaar ooit wordt.
Donderdag 15 december 2022: Wouter Siteur – Maak van 2023 je beste jaar ooit
Het is bewezen dat ondernemers die doelen stellen en regelmatig stilstaan bij hun voortgang succesvoller zijn dan ondernemers die dat niet doen.
Vanwege de enthousiaste reacties verzorgt Wouter Siteur al weer voor het 4e jaar op rij een workshop waarbij je stil staat bij het afgelopen jaar en vooruit kijkt naar het komende jaar. Zodat je met hernieuwde energie en plannen het nieuwe jaar in kunt. En daardoor van 2023 je beste jaar ooit maakt.
Donderdag 17 november 2022: Judith van Woudenberg – Embodied speeddating
We gaan speeddaten deze keer. Onder begeleiding van Judith van Woudenberg van Garuda Trainingen.
Om prettig, efficiënt & effectief te kunnen speeddaten helpt het om goed/beter in je lijf te zitten. In deze bijeenkomst worden daarom vooraf èn tussendoor diverse (kleine) lichaamsgerichte oefeningen & suggesties aangereikt.
Dit doen we ten behoeve van het versterken van je aanwezigheid in het contact met de ander(en), naast wat extra levensenergie & plezier wat dit teweeg zou kunnen brengen. Op deze manier geven wij het speeddaten zowel letterlijk als figuurlijk handen & voeten.
Wees welkom en verwonder je over het mogelijk effect…!
Donderdag 20 oktober 2022: Simône Verlaan – Succesvol ondernemen begint met een goede elevator pitch
Hoe kom jij aan je klanten? Een goede pitch helpt daarbij. Maar hoe vat je op een korte en aansprekende manier samen wat je doet? En waarom zouden ze jou moeten inhuren?
Dat is het onderwerp van de mini workshop “Succesvol ondernemen begint met een goede elevator pitch” , die wordt gegeven door carrièrecoach Simône Verlaan van Weg naar Succes.
Tijdens deze workshop ga je zelf aan de slag aan de hand van een paar gerichte vragen, die jou gaan helpen om je eigen pitch te maken, of er weer eens met een frisse blik naar te kijken en wellicht nog wat aan te scherpen. Daarna is er gelegenheid om met elkaar aan de slag te gaan door middel van oefenen en feedback, dus als het goed is wordt het een lekker actieve workshop!
Donderdag 15 september 2022: Hoe duurzaam ben jij?
Op donderdag 15 september om 9.00 uur is weer de eerste Open Coffee voor ondernemers in De Bilt na de zomerstop! Het begin van het seizoen is een mooi moment om stil te staan bij goede voornemens voor ons bedrijf.
De noodzaak om groener en duurzamer te gaan leven zit nu wel bij (praktisch) iedereen tussen de oren. Steeds meer bedrijven hebben een duurzaamheidshoofdstuk in hun ondernemingsplan en het houdt veel ondernemers bezig hoe we met zijn allen kunnen zorgen dat we de aarde schoner, mooier en groener maken.
Vraag jij je wel eens af hoe jij daar met jouw kleine bedrijf aan bijdraagt? En zie je dat niet helemaal scherp voor je? Je pakt de fiets wat vaker, je drinkt verantwoorde koffie en je werkt zoveel mogelijk papierloos. Maar verder? Hoe draag jij daadwerkelijk bij aan een betere wereld? Wat in de kern van jouw bedrijf helpt daarbij? Kan je dat bedenken en helder formuleren? Zit die betere wereld in jouw missie verankerd?
Programma
Personal organizer Machteld van den Berg vertelt hoe zij duurzaamheid een plek geeft in haar bedrijf ‘Een duurzaam opgeruimd leven’. Daarna gaan we in een speelse werkvorm aan de slag met dit thema.
Wethouder Economie Krischan Hagedoorn van De Bilt verblijdt ons op deze eerste nazomer Coffee met een kennismakingsbezoekje. Hij heeft ongetwijfeld zijn ideeën over duurzaamheid in het MKB.
Maak je eerste goede voornemen direct waar en sluit donderdag 15 september van 9-11u aan bij de eerste Open Coffee na de zomer.
Donderdag 16 juni 2022: Claar Urbanus – Een opbeurende ochtend
Claar Urbanus gaat met ons een workshop doen. Claar is zelfstandig loopbaancoach, woont in Bilthoven en heeft haar praktijk Urbanus Loopbaancoaching in Utrecht.
In de korte workshop neemt zij ons mee op ontdekkingsreis naar onze talenten en kwaliteiten. Als zelfstandig ondernemer weet je natuurlijk best goed wat je kunt, maar er zit vast nog méér in je.
Verras jezelf en vind een onvermoede kracht die je voortaan bewust kunt inzetten in je werk. Kom je ook?
Donderdag 19 mei 2022: Freya Flach – Start je dag met een energie boost!
We hebben allemaal wel eens van die dagen dat het wat minder loopt. Je energie is laag en je positiviteit ver te zoeken.
Hoe kun je dit voor jezelf veranderen? Meld je aan voor De miniplayshop: van zuigtablet naar bruistablet!
Freya Flach van Go! Impro laat spelenderwijs je energie (weer) stromen en je positiviteit knallen.
Interactief, laagdrempelig en verrassend.
Je start deze ochtend bruisend van de energie, waar je de hele dag nog profijt van hebt.
Wist je dat spelen zorgt voor een betere samenwerking, meer betrokkenheid, prettigere communicatie en meer productiviteit? Niets kinderachtigs aan!
Donderdag 17 maart 2022: Wat is er veranderd in jouw werkzame leven of wat wil je veranderen?
Het is zo ver: donderdag 17 maart komen we voor het eerst bijeen op onze nieuwe locatie Buro Lou!
We brengen een bezoekje aan Bakker Nils van de Bakkert die zijn bedrijf heeft onder gebracht in buro Lou, en die onder het werken ons iets gaat vertellen over de verandering die hij in zijn leven heeft gebracht door in plaats van business consultant bakker te worden.
De nieuwe locatie en het verhaal van Nils inspireerde ons tot de vraag “wat is er veranderd in jouw werkzame leven of wat wil je veranderen?” Dat thema is nog actueler dan we dachten. Nu de Corona crisis (bijna) achter de rug is hebben we weer te maken met oorlog in Europa, die ons allemaal in meerdere of mindere mate zal raken. Daarom gaan we het hebben over welke verandering jij in je leven hebt gebracht of nog wilt gaan doen. Inspiratie voor flexibiliteit!
Donderdag 17 februari 2022: Sabine Funneman – Wat plaats ik nou weer op de socials?
Eén bericht is geen bericht. Als je zichtbaar wilt worden op social media, moet je regelmatig berichten posten. Of het nu blogs zijn of video’s of advertenties, zichtbaarheid is een duurtraining.
Je hebt je dus voorgenomen om iedere week iets te plaatsen op Linkedin, Facebook, Instagram (of alle drie de platforms). En elke week houdt het je, onevenredig vaak bezig. Wat zal ik plaatsen? Waar moet het over gaan?
Voor elke ondernemer is het een struggle om steeds weer te bedenken waarover ze berichten posten. En dan stellen ze het uit. En ja, van uitstel komt afstel.
En het is begrijpelijk. Want jouw expertise is voor jou heel vanzelfsprekend. Dus is het echt lastig om steeds weer te bedenken waarover je zal schrijven.
Maar niet meer na de workshop Wat plaats ik nou weer op de socials? door Sabine Funneman van Het Juiste Verhaal. Deze workhop helpt je weer voor weken aan waardevolle content!
Donderdag 20 januari 2022: Workshop ‘Start 2022 met een LACH!’ door Esther Hak
Wil je ook met een LACH het nieuwe jaar in gaan? Doe dan mee met deze korte workshop!
Denk eens terug aan je laatste lachbui: je weet vast nog dat je erna heerlijk ontspannen voelde. Het maakt je licht en meer in balans. Lachen verbetert je stemming, vermindert stress en geeft zelfs je immuunsysteem een boost. Je wordt er zelfs aantrekkelijker, creatiever en alerter van!
Esther Hak van Clownschool ESTERELLA neemt je in deze speelse en interactieve workshop met een positieve stemming mee naar 2022. Op een laagdrempelige manier zal zij jouw spontaniteit en creativiteit vergroten, zodat je vol ontspanning en plezier de dag in gaat. Wees gewoon lekker jezelf, en laat je verrassen.
Start deze Dag met een LACH, dan gaat alles veel makkelijker en leuker! Wist je dat er maar liefst 10 redenen zijn waarom lachen gezond is? Lees ook Esther’s blog 10 redenen waarom lachen gezond is.
Donderdag 16 december 2021: Wouter Siteur – Maak van 2022 je beste jaar ooit
Het is bewezen dat ondernemers die doelen stellen en regelmatig stilstaan bij hun voortgang succesvoller zijn dan ondernemers die dat niet doen.
Vanwege de enthousiaste reacties verzorgt Wouter Siteur al weer voor het derde jaar op rij een workshop waarbij je stil staat bij het afgelopen jaar en vooruit kijkt naar het komende jaar. Zodat je met hernieuwde energie en plannen het nieuwe jaar in kunt. En daardoor van 2022 je beste jaar ooit maakt.
Donderdag 18 november 2021: Hoe goed ben jij in veranderen?
Wat hadden we deze bijeenkomst graag op onze nieuwe locatie Buro LOU gedaan! Bakker Nils van de Bakkert in Buro Lou was bereid gevonden om zijn bakkerij voor een kort moment te verlaten om ons te vertellen over de verandering die hij in zijn leven had gebracht door in plaats van businessconsultant bakker te worden. Helaas moeten we weer online gaan en stellen we de inwijding van onze nieuwe locatie even uit.
De nieuwe locatie en het verhaal van Nils inspireerde ons tot de vraag “wat is er veranderd in jouw werkzame leven of wat wil je veranderen?” Dat thema is nog actueler dan we dachten. We moeten allemaal steengoed worden in veranderen. Daarom handhaven we het thema en horen we donderdag graag welke verandering jij in je leven hebt gebracht. Inspiratie voor flexibiliteit!
We kijken uit naar een inspirerend rondje delen van mooie verhalen en ervaringen en het uitwisselen van tips, want er valt veel van elkaar te leren.
Donderdag 21 oktober 2021: Simône Verlaan – De 3 geheimen van Personal Branding
Weet jij te overtuigen in acquisitiegesprekken? Laat je een positieve indruk achter bij je netwerkgesprekken? Veel ondernemers vinden dat maar lastig, terwijl het een essentieel onderdeel is van zakendoen. Herken jij je daarin? Dan is het tijd om te werken aan je Personal Branding.
Met een sterke Personal Brand wordt jij die overtuigende gesprekspartner en ga jij je doelen bereiken. Hoe? Niet door een commercieel praatje te houden, maar door een goed en onderbouwd verhaal dat helemaal bij jou past.
In vervolg op de workshop vorig jaar over dit thema verzorgt Simône Verlaan van Weg naar Succes een nieuwe workshop op dit thema, over de 3 geheimen van Personal Branding.
LOKATIE: na onze vorige bijeenkomst op het grasveld tegenover het gemeentehuis steken we deze keer de straat over en gaan we er naar binnen. We zijn welkom in de oude raadzaal. Je kunt je melden bij Jagtlust (het mooie witte pand links van het kantoorgedeelte van het gemeentehuis).
Donderdag 16 september 2021: De eindsprint & animo?
De zomervakantie is weer voorbij. Nog maar een paar maanden en het jaar is ook weer voorbij. Waar sta je nu en wat ga jij doen om er voor de te zorgen dat je 2021 goed afsluit? Daarover gaan we het met elkaar hebben.
En we kijken ook wat de animo voor de open coffee nog is. Dat leek voor de zomer steeds minder te worden. Moeten we er nog wel mee door gaan?
Donderdag 17 juni 2021: Open coffee goes live! #Durftevragen
Ja, we gaan elkaar weer in het echt zien! Ergens buiten in Bilthoven. Als je je aanmeldt hoor je waar. IJs en weder dienende natuurlijk. Maar op dit moment ziet het weerbericht er goed uit.
Eerst krijgt iedereen kort de gelegenheid te vertellen wie hij of zij is.
Daarna is er ruimte om je vragen te stellen. Over waar jij hulp bij zoekt. Er is altijd veel kennis en ervaring aanwezig op allerlei gebieden.
Dus heb je vragen over je aanbod, sales, marketing, website, algemene voorwaarden, privacyverklaring, contracten, communicatie, branding, doelen stellen, stress, werkdruk, missie, visie, mindset, energie, loopbaan, je verhaal, … Doe mee en stel ze!
En heb je geen vragen? Doe dan toch mee en help anderen met je kennis en ervaring.
Donderdag 20 mei 2021: Erik de Rie – Het belang van oprechtheid en openheid in zaken doen
In Rielutions heeft Erik samen met zijn dochter Sophie een model voor constructief communiceren ontworpen, bestaande uit zes basiselementen. Daarover heeft hij in het verleden al vaker wat verteld. Hij wil het nu graag hebben over één van die elementen in het bijzonder: Oprecht.
Met dat begrip ‘oprecht’ en verwante onderwerpen, zoals integriteit, betrouwbaarheid en openheid, is iets bijzonders aan de hand. Haast iedereen zal zeggen dat die begrippen belangrijk zijn, maar dan is er ook de praktijk. We worden regelmatig gedwongen tot het doen van concessies. Reclameboodschappen doen dagelijks beweringen die niet helemaal waar of niet haalbaar zijn. En je kunt je gaan afvragen: ‘Moet ik dan als enige altijd honderd procent zuiver zijn? En ook als het tegen mijn eigen belang in lijkt te gaan?’ Of: ‘Wat niet weet, wat niet deert.’ Iedereen moet immers geld verdienen.
Erik wil in een minuut of twintig graag een antwoord op die vraag geven. Zonder te beweren de enige waarheid in pacht te hebben, maar wel onderbouwd en naar hij hoopt als uitdagende basis om samen een goed gesprek over te voeren.
Donderdag 15 april 2021: Charlotte Terwolbeck – Passie in je werk/leven, sturen op meer energie en plezier
Misschien herken je dat wel. Je bent op enig moment voor jezelf begonnen. Vol plannen, energie en ideeën ben je aan de slag gegaan en je hebt het allemaal weten te managen tot waar je nu staat. Wellicht ben je helemaal happy en wellicht knaagt er iets. Is dit nou waar je destijds op uit was?
Charlotte Terwolbeck van Focus on Flow is een ervarenTrainer/Coach en onder andere ook Passietest Consultant. Bij de Passietest gaat het over het helder krijgen wat jij nodig hebt om (weer) volop enthousiasme en energie te ervaren in jouw werk/leven. Het concrete en praktische systeem geeft je telkens weer een frisse invalshoek, wat helpt bij het kiezen van je focus. Zelfs als je al heel blij bent met hoe het nu gaat.
In deze mini workshop op 15 april vertelt ze je meer over over het mondiale systeem van de Passietest. Uiteraard gaan we ook samen aan de slag en neem je in ieder geval een eerste uitkomst en inspiratie mee. Houd pen en papier bij de hand, zodat je niets mist.
Donderdag 18 maart 2021: Durf te vragen!
Geen spreker deze keer, maar alle ruimte om je vragen te stellen. Over waar jij hulp bij zoekt. Er is altijd veel kennis en ervaring aanwezig op allerlei gebieden.
Dus heb je vragen over je aanbod, sales, marketing, website, algemene voorwaarden, privacyverklaring, contracten, communicatie, branding, doelen stellen, stress, werkdruk, missie, visie, mindset, energie, loopbaan, je verhaal, … Doe mee en stel ze!
En heb je geen vragen? Doe dan toch mee en help anderen met je kennis en ervaring.
Donderdag 18 februari 2021: Joop der Weduwen – De AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming), een update
De AVG is er al een tijdje. Bijna drie jaar, hoog tijd om met elkaar terug te kijken. Hoe ga jij ermee om en wat zijn jouw vragen. Neem ze mee, naar deze presentatie door Joop der Weduwen van Juridisch Eerste Hulp Bij Ondernemen.
Bij de intrede van de AVG in 2018 hebben Wouter en Joop reeds een presentatie gegeven. Zie deze video gemaakt door Rombout Verschoor. Hoog tijd voor een update. De privacybescherming is geregeld in het nieuws, met name als het mis gaat. Hoe staat het bij jou. Heb jij grip op de door jou verzamelde gegevens, de opslag en verwerking daarvan?
Heb je vragen, je kunt deze meenemen naar de online presentatie of deze alvast van te voren mailen, zodat je vraag ook wordt meegenomen in de presentatie.
Donderdag 21 januari 2021: Sabine Funneman – Zoektocht naar jouw juiste verhaal
Weet je wat je doet met je bedrijf maar zoek je ook wel eens naar woorden als je erover moet vertellen? Je hebt een pitch leren maken, maar als je die uitspreekt, lijkt het soms net alsof je het over iemand anders hebt. Of je vergeet ‘m steeds.
Sabine Funneman van Het Juiste Verhaal helpt ambitieuze podiumtijgers die het verhaal van hun bedrijf of organisatie graag vertellen dat zo te doen dat het helder is en klopt en dat het een ander raakt.
In de mini-workshop op 21 januari zet je een belangrijke stap op weg naar jouw juiste verhaal. Zorg dat je een paar witte vellen papier bij de hand hebt en potloden, krijtjes of verf. We gaan lekker aan de slag!
Donderdag 17 december 2020: Wouter Siteur – Maak van 2021 je beste jaar ooit
Het is bewezen dat ondernemers die doelen stellen en regelmatig stilstaan bij hun voortgang succesvoller zijn dan ondernemers die dat niet doen.
Vanwege de enthousiaste reacties vorig jaar verzorgt Wouter Siteur ook dit jaar een workshop waarbij je stil staat bij het afgelopen jaar en vooruit kijkt naar het komende jaar. Zodat je met hernieuwde energie en plannen het nieuwe jaar in kunt. En daardoor van 2021 je beste jaar ooit maakt.
Donderdag 19 nov 2020: Erik van Tuijn – Visuele verslagen maken (zonder te tekenen)
Meer halen uit meetings en (telefonische) acquisitiegesprekken? Door visuele aantekeningen te maken kom je snel tot de kern. Visuele aantekeningen helpen je om beter te luisteren en meer relevantie informatie vast te leggen.
Ik hoor je denken: ‘Ik kan helemaal niet tekenen!”. Geen zorgen! Op 19 maart leer ik je in drie kwartier de basics van het maken van visuele verslagen, zonder te tekenen (echt waar). En na afloop ga je naar huis met een zelfgemaakte cheat sheet die je mooi op je prikbord naast je bureau kunt hangen. Handig voor je volgende acquisitiegesprek.
Deze mini-workshop wordt gegeven door Erik van Tuijn, de oprichter van BLIJSTIFT, het Biltse bureau dat je verhaal visueel maakt zodat je boodschap aankomt. Hoe? Door het maken van opvallende visualisaties en animaties, het visueel faciliteren van meetings en door jou of je werknemers te leren hoe je in je werk gebruik kunnen maken van de kracht van beeld. Let’s get visual!
Donderdag 15 oktober 2020: Geen Open Coffee de Bilt
Hadden we een mooie nieuwe lokatie voor de open coffee, kan het helaas toch niet doorgaan. In de horeca mag het niet. Zoom doen we nu nog even niet.
Donderdag 17 sept 2020: Hoe gaan we coronaproof de winter in?
Voor de zomer hebben we een corona proof bijeenkomt in de buitenlucht gedaan. Dat is goed bevallen.
Omdat de coronabesmettingen weer oplopen en we niet de volgende brandhaard willen zijn komen we weer bijeen in de open lucht. De weersvoorspelling is goed.
Onderwerp: Hoe gaan we corona proof de winter in? Want het goede weer houdt natuurlijk een keer op…
LET OP: Wil je er donderdag 17 sept bij zijn? Stuur dan een e-mail naar OCDeBilteo@gmail.com om je aan te melden. Dan krijg je te horen waar het is.
Normaal hoef je je niet aan te melden, maar dingen zijn nu eenmaal even niet normaal…
Donderdag 18 juni 2020: Hoe raakt de crisis je, wat heb je al gedaan en wat ga je doen?
Nu Nederland weer lanzaam van het slot gaat, gaan wij met de Open Coffee de Bilt langzaam mee. Als jij daar tenminste behoefte aan hebt.
Het idee is als volgt…
Donderdag 18 juni komen we van 9-11u met maximaal 10 personen op 1,5 meter bij elkaar in de open lucht (dat is pas echt een open coffee…😉). Ergens centraal in Bilthoven. Goed bereikbaar met de fiets of auto.
Onderwerp: hoe raakt de crisis je, wat heb je al gedaan en wat ga je doen? En als je nog niet weet wat je er aan kunt of gaat doen, krijg je ongetwijfeld inspiratie van anderen. Breng dus ook je succesverhalen mee als je die hebt om andere te inspireren. Zodat we met en van elkaar kunnen leren.
LET OP: Wil je er donderdag 18 juni bij zijn? Stuur dan een e-mail naar OCDeBilteo@gmail.com om je aan te melden. Er kunnen maximaal 10 personen meedoen en wie het eerst komt het eerst maalt.
Helaas, je kunt je niet meer aanmelden voor deze bijaankomst. We zitten al vol…
Normaal hoef je je niet aan te melden, maar dingen zijn nu eenmaal even niet normaal…
Donderdag 21 mei 2020: Geen Open Coffee de Bilt ivm Hemelvaart
Voor het eerst in jaren valt de open coffee samen met Hemelvaart. We slaan dus een maandje over.
Donderdag 16 april 2020: Geen Open Coffee de Bilt ivm het Corona virus
Helaas kunnen we nog steeds niet bij elkaar komen. We slaan dus weer een maandje over.
Donderdag 19 maart 2020: Geen Open Coffee de Bilt ivm het Corona virus
Gezien de recente ontwikkelingen rondom het Corona virus hebben we besloten de Open Coffee de Bilt van donderdag 19 maart niet door te laten gaan. Ook al verwachten we minder dan 100 bezoekers, we nemen liever het zekere voor het onzekere. En grote kans dat de opkomst toch al minder dan normaal zou zijn omdat mensen zelf al besloten hadden om niet te komen.
Donderdag 20 februari 2020: Simône Verlaan – Mini workshop Personal Branding
Als ondernemer ben je gefocust op het verkopen van je dienst. Maar jij bent degene die die dienst uitvoert, en daar ben je waarschijnlijk goed in. Wat maakt jou daarbij succesvol? Welke persoonlijke kwaliteiten/talenten zet jij in?
In deze workshop verzorgd door Simône Verlaan van Weg naar Succes gaan we op zoek naar jouw talenten, en hoe je deze op een positieve manier kunt uitdragen, zodat je overtuigt, zonder op te scheppen.
Donderdag 16 januari 2020: Jaap van den Burg – Inspiratiesessie
Ontdek wat je inspireert en waar je voor wilt gaan in het nieuwe jaar.
Donderdag 19 december 2019: Wouter Siteur – Maak van 2020 je beste jaar ooit
Het is bewezen dat ondernemers die doelen stellen en regelmatig stilstaan bij hun voortgang succesvoller zijn dan ondernemers die dat niet doen. Daarom willen we je helpen om aan het eind van het jaar even stil te staan en vooruit te blikken op het komende jaar.
In een mini worshop verzorgd door Wouter Siteur sta je stil bij wat je bereikt hebt in 2019 en wat je doelen zijn voor 2020. Zodat je met hernieuwde energie en plannen het nieuwe jaar in kunt. En daardoor van 2020 je beste jaar ooit maakt.
Donderdag 21 november 2019: Lotte Kips – Burn-outpreventie voor ondernemers
Hoe zorg jij als ondernemer goed voor jezelf? En wat doe je om drukke of stressvolle tijden goed aan te kunnen?
Als ondernemer krijg je immers regelmatig te maken met dingen die behoorlijk stressvol kunnen zijn. Zoals de balans tussen te veel of juist te weinig werk, opdrachtgevers met wie de samenwerking stroef verloopt, en natuurlijk de omzet. Het is daarom van belang om goed voor jezelf te zorgen, en signalen op te merken en serieus te nemen. Om allerlei redenen kun je het je niet permitteren om overbelast te raken.
In de miniworkshop Burn-outpreventie voor Ondernemers gaat Lotte Kips van KIPS & CO kort in op stress en burn-out, en het ontstaan daarvan. Met filmpjes en oefeningen stimuleren we elkaar om na te denken over wat je zelf kunt doen om serieuze werkstress en erger te voorkómen. Zodat je als hard werkende ondernemer in balans blijft en de nieuwe ideeën ook blijven komen.
Donderdag 17 oktober 2019: Sylvia Visser – (On)betaalde facturen en debiteurenbeleid
Sylvia Visser van Gerechtsdeurwaarderskantoor Visser Nieuwegein neemt jullie 17 oktober graag mee in de wereld van (on)betaalde facturen en debiteurenbeleid.
Als ondernemer kom je altijd wel eens een opdrachtgever tegen die zijn factuur niet óf (te) laat betaalt en wat doe je dan?
Pak je de telefoon? Stuur je een aanmaning? Wanneer stuur je die dan? En wat moet erin staan? Hoeveel kan/mag/moet je eigenlijk sturen?
We nemen je graag mee in deze wereld, vertellen je wat je zelf als ondernemer kunt doen, welke regels er gelden én geven je bruikbare format brieven mee, die je kunt gebruiken als het (helaas) nodig is.
Donderdag 19 september 2019: Netwerken & website audits
De eerste bijeenkomst na de vakantie is er veel ruimte om met elkaar te netwerken.
Daarnaast verzorgt Wouter Siteur van de Website Academy website audits waardoor je met tips naar huis gaat om je website te verbeteren. Ook als je nog geen website hebt kun je leren van de audits van andere websites. Zodat je weet waar je bij het maken van een nieuwe website op moet letten.
Donderdag 20 juni 2019: Lucienne Stavenuiter – Werk met plezier!
Heb jij plezier in je werk? Wanneer wel en bij welke taken niet? Als je weet hoe je je werkplezier kunt vergroten, is de kans groot dat je succesvol bent. Wie het plezier in zijn werk verliest loopt het risico ziek te worden of af te haken.
Lucienne Stavenuiter heeft een app ontwikkeld waarmee je in een paar eenvoudige stappen je werkplezier kunt meten en analyseren. Ze gaat je laten zien hoe dat werkt en wat je kunt doen om met (nog meer) plezier te werken. Handig voor iedereen en een prachtig instrument voor leidinggevenden, coaches en therapeuten.
Donderdag 16 mei 2019: Jasper Henkelman – Wie is je klant?
Elk bedrijf denkt te weten wie zijn klant is.
Maar: hoe goed ken jij de doelgroep van jouw product of dienst echt?
- Is het een hij of een zij?
- Hoe ziet hij/zij eruit?
- Welke interesses heeft hij/zij?
- Waarom kiest iemand voor jou of juist niet?
Door je klanten zo goed mogelijk te beschrijven, kun je van jouw klantomschrijving ‘echte’ mensen maken. Dit helpt je met het beter in de markt zetten van je product of dienst.
Denk aan de juiste tone of voice, effectievere inzet van communicatiemiddelen, heel gericht de inhoud bepalen van deze middelen, slimmer te adverteren en het centraal stellen van de behoefte van deze klant in de eigen organisatie.
In de sessie van 16 mei presenteert Jasper een model dat leert hoe je je klant een gezicht kunt geven.
Na het vervullen van diverse commerciële functies is Jasper Henkelman in november 2017 gestart als zelfstandig ondernemer in Bilthoven. Hij helpt bedrijven als de (hulp)motor in het aanjagen en realiseren van groei.
Jasper heeft zich aangesloten bij Lijnrecht, een dynamische organisatie van ondernemende en ervaren specialisten uit diverse vakgebieden die al hun kennis en kunde hebben gebundeld.
Dat garandeert een brede en frisse kijk op elke problematiek. Waarbij verrassingen niet zijn uitgesloten en discussies niet worden vermeden. Dat voorkomt tunnelvisie en voorspelbare oplossingen. Waardoor er ruimte ontstaat voor een nieuwe en effectieve aanpak.
Donderdag 18 april 2019: Jan van der Knaap – Hoe maak je representatieve foto’s voor je website, social media profielen en visitekaartjes
Je kan niet zomaar elke foto gebruiken voor je zakelijke profiel. Sommige mensen willen volstaan met een zelfgemaakte foto op armlengte, of bewerken een privéfoto voor zakelijk gebruik. Het ritselt op LinkedIn dan ook van wazige of schimmige foto’s, met slechte belichtingen, en in vaak onverklaarde en ongerelateerde omgevingen zoals vakantiefoto’s. Welk beeld laat zo’n foto bij de kijker achter?
Een goede profielfoto laat zien wie je bent en wat je doet. Die laat zien dat je aandacht hebt besteed aan de eerste indruk en er energie en tijd aan hebt besteed. Die laat zien dat je er over hebt nagedacht. Een goede profielfoto is niet makkelijk. Een profielfoto moet je eigenlijk laten maken.
Jan van der Knaap (56 jaar jong) is sinds 2012 fotograaf uit Utrecht onder de naam Candela Fotografie. Jan geeft op 18 april een presentatie over de do’s en don’ts van een profielfoto voor LinkedIn, website en visitekaartjes. Hij is verder ook vooral bezig met portret- en dierenfotografie en geeft workshops om de camera zelf beter te leren kennen en te hanteren. In privé bekijkt hij graag andere foto’s en films en behalve het verhaal kijkt hij ook naar de manier waarop het beeld gemaakt is. Nooit te oud voor inspiratie en om bij te leren!
Donderdag 21 maart 2019: Erik de Rie – Constructieve communicatie in stressvolle situaties
In zakelijke communicatie wil je iets bereiken, maar mensen veranderen niet zomaar van gedachten omdat jij dat graag wilt. Wanneer alles koek en ei is en iedereen het met elkaar eens is, dan zijn er vaak geen belemmeringen om je doelen te halen. Maar om constructief te blijven in lastige gesprekssituaties of wanneer spanningen wat oplopen, dat is niet altijd eenvoudig.
Sophie Keij en Erik de Rie, samenwerkend in Rielutions, ontwikkelden het CCSS-model voor constructieve communicatie in stressvolle situaties, dat heel eenvoudig is opgebouwd uit zes kernelementen. Met stressvol wordt dan bedoeld: ieder gesprek dat lastig is. Steeds wanneer het niet zomaar vanzelf gaat om het met elkaar eens te worden of je doelen te halen.
Erik de Rie presenteert het CCSS model, schetst iets van de moeilijkheden waar je in de dagelijkse praktijk tegenaan kunt lopen en hoe je die het hoofd kunt bieden. Hoe je kunt voorkomen dat je volgens de stappen van bekende escalatieladders steeds verder van je doelen verwijderd raakt.
Voor ieder van de bezoekers stelt Rielutions een exemplaar van het boek ‘Constructieve communicatie in stressvolle situaties’ beschikbaar.
Erik de Rie werkt als conflict-analist en trainer in Rielutions en is daarvoor dertig jaar werkzaam geweest als gerechtsdeurwaarder en bemiddelaar.
Donderdag 21 februari 2019: Andrea Reijersen van Buuren – DISC model om jezelf en de ander beter te begrijpen
Verschillende typen mensen hebben verschillende manieren van doen en onderliggende behoeften. Mijn DISC presentatie geeft je hier meer inzicht in zodat je jezelf en de ander beter leert begrijpen. Je doet kennis op over je eigen gedrags- en communicatie stijl. Je leert beter afstemmen op de behoeften van de ander en daarmee zal de relatie en communicatie harmonieuzer zijn. Tevens zul je kennis opdoen van het DISC model zelf.
Wat is DISC?
DISC beschrijft menselijk gedrag en onderscheidt vier fundamentele temperamenten (stijlen): Dominant, Interactief, Stabiel en Consciëntieus. Ook al laten we alle vier temperamenten zien in ons gedrag, één temperament is het sterkst aanwezig (primair) in combinatie met een ander temperament (secundair). Deze combinatie bepaalt in grote mate ons gedrag.
Door deze DISC presentatie van Andrea Reijersen van Buuren van Let’s Live verkrijg je waardevolle kennis over menselijke communicatie en gedrag en tevens over persoonlijke kracht- en talentgebieden.
Donderdag 17 januari 2019: Nieuwjaarsbijeenkomst
Na een kopje koffie of thee krijgt iedereen kort de gelegenheid te vertellen wie hij of zij is. We staan daarbij stil bij wat je dit jaar wilt bereiken met je bedrijf, hoe je dat gaat doen en welke hulp je daar eventueel bij nodig hebt. Daarna is er ruimte om te netwerken.
Donderdag 20 december 2018: Marianne van Wetter – Onderzoek je persoonlijk leiderschap in Nepal samen met Nederlandse en Nepalese ondernemers
De QuestTrek Ondernemers is een unieke leiderschapsreis door de Himalaya die je samen maakt met Nepalese ondernemers uit succesvolle startups die in de doorstartfase zitten. Samen onderzoek je je volgende stap. Wat voor een ondernemer ben je in essentie? En wat wil je bijdragen aan de wereld om je heen? De machtige natuur daagt je uit en laat je kuiten branden. De interculturele uitwisseling is verrassend leerzaam. Door de onderlinge gelijkwaardigheid inspireer je elkaar. Je leert over je vanzelfsprekendheden, kernwaarden en sterktes en hoe deze verbonden zijn met jouw daadkracht als ondernemer.
Donderdag 15 november 2018: vrij netwerken
Bijkletsen met oude bekenden en nieuwe contacten leggen. Iedereen stelt zich kort voor waardoor je weet met wie je kunt gaan netwerken.
Donderdag 18 oktober 2018: Hester Visser – Chinfit® Voetreflex Bedrijfsmassage voor bedrijven
Hester Visser, Voetreflexologe bij Praktijk Rosarium, geeft een presentatie over Chinfit® Voetreflex Bedrijfsmassage voor bedrijven. De Nederlandse overheid heeft het voor bedrijven aantrekkelijk gemaakt om voetreflex bedrijfsmassage toe te passen.
Ziekteverzuim daalt, werknemers voelen zich gezonder, fitter. En de productiviteit ligt hoger. Bijkomend voordeel is het in balans zijn van de werknemer, vrolijker, klachten vermindering en lekker in het vel zitten.
Revitalisatie door Voetreflex
We moeten er met zijn allen een stuk harder aan trekken en er wordt steeds meer van u en uw personeel verwacht. Reden temeer om nieuwe energieën aan te boren op een natuurlijke en beproefde manier.
Praktijk Rosarium heeft zich door de jaren heen gespecialiseerd in het naar boven halen van nieuwe energie door middel van ‘Voetreflex Bedrijfsmassage’. Een eenvoudige en doeltreffende oplossing.
Meer weten? Kom 18 oktober naar de Open Coffee!
Donderdag 20 september 2018: Rombout Verschoor – workshop Presenteren
En daar sta je dan voor een groep collega’s, een afscheid of een maandelijks werkoverleg. Je dacht “dat doe ik wel even” en het woord voorbereiden komt in je woordenboek niet voor. Ook heb je er niet aan gedacht om een paar trefwoorden op een kaartje te schrijven. Daar gaat je reputatie met een rommelig verhaal en veel herhalingen!
Presenteren is echt niet zo moeilijk als de meeste mensen denken. Met een goede voorbereiding en met de juiste stappen kan iedereen dit leren. Het is van belang dat je weet wat je boodschap is, en dat je een paar voorbeelden kan noemen. Probeer het visueel voor de luisteraar te maken.
In deze korte workshop Presenteren worden de bezoekers op weg geholpen om met één boodschap een duidelijk verhaal te vertellen. Een aantal onderwerpen komen aan bod zoals; de boodschap, storytelling, stemoefening, ademhaling, uitstraling, verhaal opbouw en nog meer. Deze workshop is ook erg goed voor je persoonlijke ontwikkeling, vooral als je onzeker over jezelf bent.
De workshop Presenteren zal door cameraman en video-editor Rombout Verschoor verzorgd worden. Tijdens zijn ruime NOS/NOB omroep ervaring heeft hij veel mensen voor de lens gehad die zich niet altijd prettig voelden tijdens een interview. Dat was voor hem de reden om met deze trainingen te starten.
Al ruim 15 jaar werkt hij als co-trainer/cameraman voor een aantal communicatie bedrijven die media-, presentatie- en crisis trainingen verzorgen. Daarnaast produceert hij video producties voor websites en bedrijven.
Donderdag 21 juni 2018: Thea de Velde Harsenhorst – Workshop ‘Eerste Indruk’ en ‘Wat zal ik aantrekken vandaag?’
Binnen een minuut beoordelen mensen elkaar. Of het nu gaat om een sollicitatiegesprek, het eerste contact met potentiele klanten of op een netwerkbijeenkomst.
Goede reden dus om te weten wat je uitstraalt en hoe je overkomt.
Imago is hoe de ander jou ziet. Dat kan dus heel anders zijn dan wat je wilt uitstralen of denkt uit te stralen. Het Imago Spel laat op een luchtige, positieve manier zien hoe bijzonder je bent door de ogen van een ander.
Je krijgt antwoord, tips en nieuwe inzichten op jouw imagovragen, zoals ‘Hoe ga ik gekleed naar mijn klanten?’ en ‘Hoe kom ik deskundiger, krachtiger, jonger of vrouwelijker/mannelijker over? ‘Hoe versterk ik mijn zelfvertrouwen en zichtbaarheid?’
Doel is om de bewustwording van de eerste indruk te vergroten en hoe je de taal van kleding kunt inzetten om te laten zien wie je bent. Hiermee kun jij je persoonlijke kwaliteiten verbinden met de vraag ‘Wat zal ik aantrekken vandaag?
Thea de Velde Harsenhorst is Imago Expert en is eigenaresse van Stralend Jezelf.
Zij helpt vrouwen om iedere dag met een wauw-gevoel en vol zelfvertrouwen de deur uit te gaan, omdat ze weten dat wat ze dragen bij hen past!
Donderdag 17 mei 2018: Joop der Weduwen & Wouter Siteur – De AVG, wat moet je er mee?
Vraag jij je ook af wat je als ZZP’er of MKB-ondernemer moet doen om te voldoen aan de GDPR/AVG (GDPR: General Data Protection Regulation / AVG: Algemene Verordening Gegevensbescherming, de nieuwe privacy wetgeving die 25 mei 2018 van kracht wordt en die met hoge boetes dreigt als je er niet aan voldoet)?
Op donderdag 17 mei vertellen Joop der Weduwen van Juridisch Eerste Hulp Bij Ondernemen en Wouter Siteur van de Website Academy alles wat je moet weten over de juridische achtergrond en de gevolgen voor je website en online marketing. Met praktisch stappenplan.
Klik hier voor de sheets en videoregistratie die Rombout Verschoor er van maakte.
Donderdag 19 april 2018: Susana Rusch – Regeren of reageren? Kies hoe je luistert en wat je zegt
De manier waarop je luistert bepaalt je gevoel, de kwaliteit van je gesprek en daarmee de uitkomst. Kun jij kiezen wat je zegt na een lastige mededeling? Tijdens de Open Coffee De Bilt van 19 april a.s. gaan we oefenen om op 4 manieren te luisteren naar eenzelfde mededeling.
In de uitspraak: “Heb je dat rapport nog steeds niet af?” kun je een verwijt horen. Je kunt je ook afvragen waar het de ander echt om gaat. Wat je zegt na een lastige mededeling is een keuze, maar de macht der gewoonte is sterk. Vandaar dat we gaan oefenen…en daarmee ervaren.
Susana Rusch Garcia is gecertificeerd trainer Nonviolent Communication en geeft in binnen- en buitenland trainingen, workshops en coaching aan particulieren en bedrijven.
Bekijk de video op communicatiezin.nl om alvast kennis te maken met Susana.
Er is ook een video met meer informatie over de 4 manieren om te luisteren.
Donderdag 15 maart 2018: Johan Baars – Ondernemersklankbord
Op donderdag 15 maart komt Johan Baars vertellen hoe Ondernemersklankbord ondernemers in Nederland van bedrijfsadvies voorziet.
Het OKB-netwerk bestaat uit gemotiveerde adviseurs met ondernemerservaring en een professionele kijk op zaken. Het zijn allemaal oud-ondernemers, managers of specialisten op hun vakgebied. Zij delen vrijwillig hun expertise en geven onpartijdig advies in klankbordtrajecten van een halfjaar.
Zie voor meer informatie ondernemersklankbord.nl. En kom langs op 15 maart.
Donderdag 15 februari 2018: Ina Davids – Sta sterk, ook in lastige situaties
Het zal je maar overkomen. Je staat op een podium om mensen toe te spreken en merkt dat je van de zenuwen gaat hakkelen. Je verhaal dreigt in het niet te vallen. Of je zit bij een opdrachtgever die zich dominant opstelt. Je voelt je in een hoek gedreven. In bijeenkomsten wil je jouw mening geven, jouw visie overbrengen, maar steeds is er iets dat je tegenhoudt.
Zomaar enkele voorbeelden van situaties waarin je zelfvertrouwen tot een minimum kan zakken. Hoe ga je om met de stress op zo’n moment en hoe verstevig je je eigen kracht, waardoor je je in dergelijke gebeurtenissen niet uit het veld laat slaan?
Iedereen kent wel lastige momenten waarop het zelfvertrouwen ver weg lijkt te zijn. Hoe prettig is het dan om te weten hoe je je weer sterk kunt voelen.
In een korte workshop op donderdagochtend 15 februari bij Open Coffee de Bilt laat Ina Davids je ervaren hoe je je zelfvertrouwen kunt oproepen als dit nodig is. Tevens krijg je enkele tips die je vanaf dan kunt toepassen om je op moeilijke momenten zo stevig mogelijk te voelen. En… deze zijn ook handig om je kinderen te leren toepassen.
Zie deze korte video om alvast kennis te maken met Ina: https://vimeo.com/124867183
Donderdag 18 januari 2018: Joop der Weduwen – Boekpresentatie Vogelvrij verklaard. Het arbeidsrecht van de ZZP’er.
Ruim een miljoen zzp’ers hebben, letterlijk volgens de wet, geen arbeidsrecht. Al langer dan een generatie leven ze als wietplanten onder een gedoogconstructie. De overheid wil de zzp’er beschermen, om misbruik van de economisch zwakkere tegen te gaan. Maar is deze beschermings-gedachte wel oprecht en is misbruik écht het probleem?
Vogelvrij verklaard geeft een scherpe, maar toegankelijke analyse van het probleem rondom zelfstandigheid. De auteur beschrijft hoe opeenvolgende kabinetten met de kwestie hebben geworsteld en legt de plannen van het derde kabinet Rutte op de pijnbank. Ook komt hij met een oplossingsrichting om de zelfstandige de plek te geven in het arbeidsbestel die hij verdient.
Mr. drs. Joop der Weduwen is juridisch adviseur. Zijn gehele carrière heeft hij te maken gehad met de beoordeling van arbeidsrelaties en het vraagstuk zelfstandigheid. Zo stond hij in de jaren 90 aan de wieg van zelfstandigheidsbesluiten. Ook was hij betrokken bij het tot stand komen van de eerste variant van de VAR.
Donderdag 21 december 2017: Jaap van den Burg – Kilimanjaro expeditie
Tijdens de Open Coffee bijeenkomst op donderdag 21 december vertelt TeamCoach Jaap van den Burg over de voorbereidingen van zijn reis naar de hoogste berg van Afrika.
Eind januari vertrekt hij voor de beklimming van de 5895m hoge Kilimanjaro in Tanzania, waarmee hij geld inzamelt voor de acties van WarChild. Nooit eerder beklom hij een dergelijke berg en nooit wandelde hij lange afstanden. Al met al is hij nu 6 maanden bezig met dit project. Jaap vertelt over zijn droom, de voorbereidingen en de beklimming zelf.
Ook deelt hij 10 lessen die je als ondernemer kunt leren van deze expeditie.
Herman van Toor komt met een koffiemachine en Jaap zorgt voor vers gebrande bonen van de helling van de Kilimanjaro.
Donderdag 16 november 2017: Fetsje Luimstra en Arthur Nooter – Film met je smartphone, monteer met een app
Ervaar jij ook een drempel om met video aan de slag te gaan? Waar let je op bij het filmen? Wat maakt een shot aantrekkelijk om naar te kijken? Hoe doe je dat, monteren? Waar selecteer je op? En hoe maak je overgangen en titels? Hoe voeg je muziek toe? In de workshops van deTotem.nl neem je in korte tijd die drempel, en leer je hoe je video maakt en monteert en toevoegt aan jou media. In deze presentatie nemen we je een stukje mee op dat pad.
Met praktisch iedere smartphone film je tegenwoordig geweldige kwaliteit. Met een intuïtieve app monteer je je beelden tot een overtuigende video met focus.
We laten de resultaten zien van onze workshops. Je krijgt tips voor het filmen met de smartphone, die je meteen gebruikt om een pitch op te nemen. Tot slot laten we je zien hoe de montage in de praktijk werkt.
Wil je ook communiceren met video? Ervaar hoe ook jij video in kunt zetten en kom naar de presentatie op 16 november bij Open Coffee De Bilt.
Donderdag 19 oktober 2017: vrij netwerken
Bijkletsen met oude bekenden en nieuwe contacten leggen. Iedereen stelt zich kort voor waardoor je weet met wie je kunt gaan netwerken.
Donderdag 21 september 2017: Sanne van der Zee – Uitbesteden en virtual assistants
Er komt een moment dat er teveel te doen is in je bedrijf en je het niet meer alleen aankunt. Naast het werken met je klanten moet je een e-zine schrijven, mails beantwoorden en verzenden, je website bijhouden, acquisitie doen, facturen verzenden, btw-aangifte doen, zorgen dat je klanten de juiste informatie hebben, gesprekken voeren met potentiële klanten… De lijst is eindeloos!
Je zou niet de eerste ondernemer zijn die kostbare steken laat vallen of een burn-out krijgt doordat het teveel is. Hiermee kun je bovendien de groei van je bedrijf in de weg zitten, aangezien je uren in een dag tekort komt. Er komt onherroepelijk een moment in de ontwikkeling van je bedrijf waarop je ondersteuning zult moeten inhuren.
Sanne van der Zee is virtueel assistent en gaat ons vertellen over haar werk en alles wat erbij komt kijken. Van benodigde kenmerken als assistent tot de software programma’s zoals Google Gsuite waarmee ze werkt. Heb je nu al vragen voor haar, stel ze via sanne@biltsehelpdesk.nl, je antwoord volgt dan tijdens de Open Coffee.
Donderdag 15 juni 2017: vrij netwerken
Bijkletsen met oude bekenden en nieuwe contacten leggen. Iedereen stelt zich kort voor waardoor je weet met wie je kunt gaan netwerken.
Donderdag 18 mei 2017: vrij netwerken
Bijkletsen met oude bekenden en nieuwe contacten leggen. Iedereen stelt zich kort voor waardoor je weet met wie je kunt gaan netwerken.
Donderdag 20 april 2017: Rudolf Liefers – Groeien door besparen: wat zijn de waardevreters in jouw bedrijf?
Ben je op zoek naar ruimte om te investeren? Naar groei en innovatie? En weet je dat je onnodig geld laat weglekken? Dat er waardevreters in je bedrijf zitten? Waarschijnlijk niet. Door je dagelijkse drukke werkzaamheden neem je vaak onvoldoende de tijd om even stil te staan bij de lopende uitgaven. Vaak merk je pas bij de jaarrekening dat er waardevreters zijn, onnodige kosten dus. Dan is het te laat. Je hebt het geld al uitgegeven. Dat gebeurt veel, Rudolf ziet soms tot 15% waardevreters bij ondernemers. Dat is geld dat vastzit. Geld dat vast zit kan niet stromen en dus ook niet zorgen voor groei.
Rudolf helpt ondernemers door in nauwe samenwerking met hen te zorgen voor beter inzicht in de kosten, voor lagere kosten en voor hoger rendement door het opruimen van waardevreters. Hij coacht ondernemers en wordt ook regelmatig op projectbasis ingehuurd om verbeterprojecten op te zetten en uit te voeren. Ook zorgt hij er voor dat je zelf leert hoe je structureel van kostenbesparing naar groei kan gaan.
Dus als je al tijdje het gevoel hebt dat het allemaal “teveel geld kost” en je niet weet goed waar te beginnen met het opruimen van JOUW waardevreters? Zorg dan dat je erbij bent op 20 april bij de speciale workshop voor Open Coffee De Bilt door Rudolf Liefers, Bedrijfsadviseur en Waardevreter Coach.
Donderdag 16 maart 2017: vrij netwerken
Bijkletsen met oude bekenden en nieuwe contacten leggen. Iedereen stelt zich kort voor waardoor je weet met wie je kunt gaan netwerken.
Donderdag 16 februari 2017: Hans Snel – Miniworkshop 5 verkoopstrategieën voor professionals
Als professional heb je al doende een manier ontwikkeld om aan nieuwe opdrachten te komen. De één doet amper aan acquisitie, maar wordt voortdurend opnieuw gevraagd door een kleine groep vaste klanten, de ander is een echt netwerkbeest en komt van iedere bijeenkomst met minimaal één verkoopkans thuis. Maar wat doe je nu als het even tegenzit? Als die vaste klanten ineens niet meer bellen? Als op die borrel ineens minder interessante mensen rondlopen? Blijf je dan hetzelfde doen of verander je van strategie?
Hans Snel van Nectar Marketing behandelt de 5 verkoopstrategieën voor professionals en houdt je een spiegel voor: waar zit jouw natuurlijke voorkeur en welke strategieën benut je nog te weinig. Per strategie geeft hij een gouden tip en aan het eind van de workshop ga je naar huis met minimaal 1 kansrijke verkoopactie om morgen te gaan toepassen.
Nectar Marketing helpt professionals en professionele dienstverleners bij hun marketing en verkoop, door middel van maatwerkadvies, workshops, coaching en tools.
Donderdag 19 januari 2017
Nieuwjaars- & goede-voornemens-bijeenkomst met vrij netwerken.
Donderdag 15 december 2016: Roy Sijgers & Edo Boonstra – Creëer een werkend sales systeem
Voor veel professionals en ondernemers is Sales niet hun grootste hobby. Gevolg is dat vaak te weinig aandacht aan sales wordt gegeven, waardoor de negatieve gevoelens alleen maar toenemen.
Dat is jammer, want Sales is de manier om aan klanten te komen. Geen ondernemer kan in meer, of mindere mate zonder sales. Zeker in B2B omgevingen en in markten waar de producten en diensten complex, of juist erg kostbaar zijn, is een goede sales operatie van levensbelang.
Edo Boonstra en Roy Sijgers van Greenbadger-Mindset & Sales leren je in deze miniworkshop welke stappen je moet zetten om voor jouw onderneming een werkend sales systeem te creëren.
De stappen leveren maatwerk op dat past bij jou, jouw klanten en jouw onderneming.
Als bonus bespreken Edo en Roy 10 manieren om direct meer te gaan verkopen.
Pas op: er bestaat een goede kans je sales leuk gaat vinden!
Green Badger helpt dienstverlenende ondernemers met het creëren van betere salesresultaten en groei. Authenticiteit, inspiratie, plezier en succes zijn vanzelfsprekend, wanneer je vanuit de juiste mindset en met de juiste techniek contact maakt met prospects en klanten.
Donderdag 17 november 2016: Wouter Siteur –
Meer klanten met je website
Een goede website levert klanten op. Maar dan moet je het wel goed doen. Leer tijdens deze presentatie welke fout veel ondernemers maken op hun website. En hoe jij deze fout kunt vermijden.
Wouter Siteur van de Website Academy is WordPress- en online marketingconsultant. Zijn missie: iedere ondernemer z’n eigen online klantenmachine.
20 oktober 2016: Jacqueline Franssens –
Beter communiceren met Lumina Spark
Jacqueline Franssens van Culture at Work gaat een korte versie geven van een wat langere workshop Lumina Spark. We krijgen inzicht in onze eigen voorkeur voor gedrag, en denken na over de vermoedelijke voorkeur in communicatie met onze klanten, en (samenwerkings)partners. Op welke punten kan het zijn dat we botsen, maar ook: waar vinden we elkaar? En waarom? Hoe krijg je anderen mee, en bijvoorbeeld: hoe kun je effectief kritiek geven? Als het lukt om bewust je eigen houding en taalgebruik aan te passen op waar de ander zich prettig bij voelt, word je effectiever. Zo lukt het beter en sneller om relaties te bouwen en je kunt tot betere resultaten komen.
Lumina Spark is een psychometrisch model voor gedragsvoorkeuren. Zie voor meer informatie: cultureatwork.nl/gedragsvoorkeuren-lumina-spark
Mocht je een persoonlijk profiel willen, of een profiel van het team waarbinnen je werkt, neem dan contact op via de site.
15 september 2016: vrij netwerken
Deze keer geen spreker, maar vrij netwerken. Dus elevator pitch oefenen en visitekaartjes mee!
21 juli 2016: vrij netwerken
Deze keer geen spreker, maar vrij netwerken.
16 juni 2016: vrij netwerken
Deze keer geen spreker, maar vrij netwerken.
19 mei 2016: Hans Lebbe over fotografie
Hans Lebbe gaf een presentatie geven over zijn fotografisch bedrijf.
HLP images gevestigd in Bilthoven, fotografeert voor bedrijven, uitgeverijen, instellingen, overheden, marketing- en communicatiebureaus, die behoefte hebben aan professionele en creatieve fotografie.
In een korte presentatie nam Hans Lebbe ons mee in zijn dagelijks werk en vertelde het een ander over professionele fotografie en het belang hiervan voor een goede presentaties zowel op internet als in drukwerk.
Zijn specialiteiten zijn: portretfotografie, congresfotografie, bedrijfsreportages, pers- en publiciteitsfotografie en architectuurfotografie.
Voor meer informatie zie hlpimages.nl.
21 april 2016: vrij netwerken
Deze keer geen spreker, maar vrij netwerken.
17 maart 2016: Joop der Weduwen over de afschaffing van de VAR
In een presentatie van een half uur neemt mr. drs. Joop der Weduwen de nieuwe wetgeving, waarbij de VAR wordt afgeschaft, door.
Hij bespreekt de belangrijkste tips en valkuilen. De insteek is een interactieve sessie met ruimte voor vragen en discussie.
Wil je beslagen ten ijs komen en wil je alles weten over de nieuwe wet DBA, kom dan mee discussiëren. Natuurlijk is er als vanouds ook weer voldoende ruimte om te netwerken.
18 februari 2016 : Marlies Gerritsen: Straatjutten: de ideeën liggen op straat!
Ideeën zijn overal. Alleen moet je ze leren zien. Straatjutten is een succesvolle en eenvoudige techniek om nieuwe ideeën te genereren. Het is een manier van kijken naar de wereld. Een manier van ideeën vinden die op straat liggen. Van je verwonderen.
Tijdens de netwerkbijeenkomst van Open Coffee De Bilt e.o. op 18 februari geeft Marlies Gerritsen, Straatjut-facilitator en Creatief Denker van KATALIES, je een voorproefje van deze techniek.
In een half uur tijd geeft ze een korte uitleg van de techniek. Vervolgens laat ze aan de hand van een aantal aansprekende voorbeelden zien hoe je deze -aan brainstorm verwante- techniek zelf kan inzetten. Bijvoorbeeld als aftrap voor een innovatietraject of als inspirerende team-activiteit.
Zie voor meer informatie: katalies.nl/straatjutten.html
21 januari 2016: nieuwjaarsbijeenkomst
Archief
Zie voor vorige bijeenkomsten het archief.